June 15, 2015

Time for Finnish Midsummer celebration in Brazil


Työharjoittelu CASLA:ssa on sujunut ensimmäisten kuukausien aikana mainiosti vaikkakin alku oli hieman hankala johtuen kieliongelmasta. En vielä puhu portugalia sujuvasti, mutta aika hyvin jo ymmärrän keskusteluita sekä osaan käyttää kieltä jotenkuten arkisissa tilanteissa. Työtehtävät harjoittelupaikassani eivät ole kuitenkaan olleet niin ns. vaativia jos vertaan niitä edelliseen harjoitteluuni ihmisoikeusinstituutissa Etelä-Afrikassa. Olin koko ajan menossa erilaisiin konferensseihin ja seminaareihin sekä kirjoittamassa raportteja. Täällä asiat ovat kuitenkin ”mais o menos” eli niin ja näin. En ole saanut mitään vaativia tehtäviä esim. tärkeiden raporttien kirjoittamisia, koska ne pitäisi tehdä portugaliksi. Olen kuitenkin osallistunut aktiivisesti henkilökunnan kokouksiin ja ollut apuna projektien suunnitteluissa joissa on mukana muitakin englanninkielen taitoisia. CASLA:aan saapui myös toinen harjoittelija Yhdysvalloista, joten olen ollut iloinen saadessani seuraa (tai ainakin omanikäistä seuraa ja kommunikointi käy tietysti englanniksi).

Seuraava tehtävä liittyy ilmeisesti pakolaisiin, jotka ovat saapuneet Syyriasta Brasiliaan turvapaikanhakijoina. Minä ja toinen harjoittelija pääsemme avustamaan heitä sekä osallistumaan erilaisiin tapaamisiin heidän kanssaan. En ole vielä tavannut heitä, mutta toivotaan että ensiviikolla järjestyy tapaaminen.



Hyviä puolia harjoittelupaikassani ovat ehdottomasti:


  •  Ihanat ja aivan parhaimmat työkaverit, jotka kannustavat puhumaan portugalia!

·         
  •    Mielenkiintoiset aihealueet, jotka liittyvät siirtolaisiin, maahanmuuttajiin, kansainvälisyyteen ja ihmisoikeuksiin

·        
  •    Uusien asioiden oppiminen brasilialaisesta kulttuurista ja tutustuminen tavallisten ihmisten elämään

·         
  •    Kontaktien luominen ja syventyminen ihmisoikeuskysymyksiin Etelä-Amerikassa (ja koko Latinalainen Amerikka)

·         
  •       Itsensä kehittäminen


(http://foodtruck.wikia.com/wiki/File:South-american-flag-map_502914f0c1ea2.png)
                                                         

Arkielämäni täällä Curitibassa on muuten ihan tavallista, aivan kuin Suomessakin. Päivärutiinini muodostuvat salista, lounaasta, töistä, kaupassa käynnistä, kavereiden kanssa hengailusta jne. Ei mitään sen erikoisempaa tai ns. luksuselämää. Olen ollut hyvin iloinen saadessani mahdollisuuden tutustua upeisiin persooniin, jotka ovat opettaneet minulle jotain uutta elämästä. Esim. kuntosali, jossa käyn 4-5 kertaa viikossa on tosi mukava paikka ja etenkin henkilökunta (salin omistaja on fitness-alan ammattilainen, todella maanläheinen ja hauska tyyppi). Henkilökunnan jäsenet ovat super-rentoja ja hauskoja jokaista treenaajaa kohtaan, olen tutustunut moniin kanssatreenaajiin salilla ja ilmapiiri on mukava. Aluksi pelkäsin, että sali on täynnä ns. pinnallisia ja ylenkatsovia ihmisiä, mutta pelkoni osoittautui täysin vääräksi. Treenit täällä ovat olleet kuitenkin aivan eriluokkaa kuin Suomessa. Ensimmäinen viikko meni melkein itkiessä lihaskipujen vuoksi eli ilmeisesti salikäyntini Suomessa ovat olleet liian ”pehmoisia”. Täällä Personal trainer on todellakin käskyttänyt minua eteenpäin ja pakottanut ottamaan treenit tosissaan. Ensin juoksumatto 20 min, lihastreenit ja venyttelyt. Olen motivoitunut kehittämään itseäni ja pitämään yllä hyvän kuntotasoni vaikkakin olen täällä vain kolmisen kuukautta. Salijäsenyys Curitibassa maksaa suunnilleen 75-120 reais/kk eli n. 25-40€/kk riippuen kuntosalin tasosta. Itse maksan n. 15-22€/kk, koska salini ei sijaitse aivan keskustassa eikä ole ns. isomman saliyrityksen omistuksessa.  Hintataso on siis suunnilleen samaa luokkaa kuin Suomessa, myös asumisen, kulutustavaroiden ja ruoan suhteen. Kuitenkin esim. opiskelijana 1000€ kuukaudessa pärjää vallan mainiosti, jos ei innostu liikaa.


                                    
                                    (http://www.kolumbus.fi/elisan.kuvaajat/EK-vuodenkuv10-OK3-kuvat.htm)

Midsummer is a main national holiday in Finland. Originally a celebration of the summer solstice, it is typically spent with friends and family at a summer cottage away from the city, either partying or relaxing.
Midsummer is often seen as the beginning of warm summer weather and many Finns start their summer holidays on Midsummer Eve. Taking place at the end of June, the Midnight Sun is a key element in the festivities in the northern parts of Finland. Not that it gets dark in the south, either; nights are white throughout the country.
Lighting bonfires and bathing in saunas are two of the most typical traditions in Midsummer celebrations. Barbecuing, fishing and boating have later become standard Midsummer pastimes while enjoying cottage life. In the old days, Midsummer spells were cast, many of which had to do with hopes of increasing fertility and finding a future spouse. Midsummer was also a popular time for weddings.














                                        
                                                       (http://www.harhakuva.org/view/188684)





Here’s a travel site which includes information about Finland, Finnish culture and so on:



It’s time to celebrate Finnish Midsummer in Brazil! This is my first time when I’m out of Finland during the Juhannus (Finnish name for Midsummer celebration) and I’m feeling super thrilled about it. Of course during this days I have missed Finland a little bit even I don’t want to admit. Finnish Midsummer is something so Finnish and it is full of traditions of my nation so I feel little bit melancholic but luckily I have a good company here for celebration.

I have made a list about Finnish Juhannus traditions/things which are included to Juhannus (or at least to my Juhannus), some of them might sound funny:

  •          Bonfires
  •          Summer cottage, sauna and lake (swimming in lake naked)
  •          Finnish superstition (conjurations, myths)
  •          Finnish barbecue and beer
  •          Traditional Juhannus-dances
  •          Consume of alcohol (actually it is big part of our culture in everyday)
  •         Music festivals
  •          Camping in forest, lake side


(http://finland.fi/Public/default.aspx?contentid=278702&nodeid=41800&culture=en-US)






(http://www.turisti-info.fi/blogit/tiia)
                             



The best way to see how Juhannus is in Finland is to travel there during mid-June. During my time in Brazil I have realized how beautiful and safe country my homeland is, I am proud to be a Finn from North even sometimes my cultural habits sound weird.







(http://www.voice.fi/ilmiot/lasta-pyydettiin-varittamaan-suomen-lippu-katso-erikoinen-lopputulos/8/58394)
                          










  

                                        
                                       (http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/juhannussaunaan-kuuluu-vihta/)

                           Biggest thing what I miss is a Finnish Sauna and vihta (see the picture on top)




Soon I am on my way to Rio and time to start Juhannus celebration!!


Loppuviikosta Juhannuksen viettoon nostalgisesti suomi-iskelmän parissa. Mukavaa keskikesän juhlaa kaikille viileästä säästä huolimatta!





Sini

June 8, 2015

Florianópolis







Three reasons to live in Florianopolis:


Pakkasin laukkuni keskiviikko-iltana ja torstai-aamuna hyppäsin bussiin jonka määränpäänä oli Florianopolis (4.6- 7.6.2015). Bussimatka Curitibasta Florianopolikseen vei n. 5h ja menopaluu-matkan hinta oli 109 reais eli n. 35€. Rahaa reissussa meni reilusti alle 100€. Oli upea matkustaa bussilla halki eteläisen Brasilian, maisemat vaihtelivat matkan aikana ja pidin tunnelmasta. Yleensä ottaen ihmiset täällä ovat ystävällisiä ja auttavaisia (ainakin ulkomaalaisia kohtaan) joten se lisäsi iloisuuttani matkan aikana. Välimatka Curitibasta Florianopolikseen on vähän yli 300 km eli itselleni hyvin lyhyt matka, koska Suomessa olen tottunut bussimatkaaja. Huokaisin ihastuksesta, kun saavuin Rita Maria-bussiasemalle Florianopoliksen keskustaan. Florianopolis on siis kaupunki, joka sijaitsee saaressa. Voitte vain kuvitella miten kaunis kyseinen paikka on, valkoisia hiekkarantoja ja vehreää kasvillisuutta joka puolella. Tietenkään unohtamatta upean sinistä Atlantin valtamerta.  



Morro das Pedras beach





Neljä päivää Florianopoliksessa oli mitä onnistunein. Pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa elämässäni surffausta (joka oli vaikeampaa kuin osasin kuvitella), näkemään kauniin auringonlaskun, näkemään paikallista yöelämää, osallistumaan grillausiltaan jne.  Vietin suurimman osan ajastani rannalla, jonka nimi oli Morro das Pedras (sijaitsee saaren eteläisessä osassa, kts.kartta)



(http://www.florianopolis.net/en/activities/florianopolis-beach-map)
                      

Voin suositella lämpimästi lomaa Florianopoliksessa. Varsinkin silloin jos kaipaa yksityisyyttä ja haluaa nauttia puhtaista sekä rauhallisista rannoista. Mielestäni Florianopolis on parempi matkakohde Brasiliassa kuin esim. turistien kansoittama Rio. Voisin kuvitella, että paikka olisi mitä oivallisin aviopareille, jotka haluavat viettää romanttisen loman kaukana kaikesta.






Sunset in Florianopolis



Päätin myös tutustuttaa paikalliset kaverini suomalaisen reggaen pariin, ainakin Raappanan biisit upposivat:











Tänään takaisin arkirutiinien pariin. Aamu alkoi salilla ja sitten töihin, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!


Sini

June 2, 2015

Bohemian Sao Francisco


At this post I would like to tell more about the area called Sao Francisco which is the most bohemian place in Curitiba. The atmosphere of Sao Francisco is cool, young and urban but the biggest problems are drugs and crime. I got a permanent place from Sao Francisco and my internship place locates there but it is not that bad area if you just know where to go and what time.



(http://bandnewsfmcuritiba.com/entidades-populares-repudiam-acao-da-pm-na-rua-sao-francisco/)
                                       




São Francisco é um bairro da cidade brasileira de CuritibaParaná,
O bairro é histórico e um dos principais pontos turísticos da cidade. Seu nome está estritamente ligado a historia da igreja da ordem terceira de São Francisco das Chagas.
Seu primeiro nome foi: Pátio de Nossa Senhora do Terço. Em 1752, com a transferência da igreja ao religiosos Franciscanos passou a se chamar de Pátio de São Francisco das Chagas. Em 1860 seu nome mudou para Largo da Ordem Terceira de São Francisco. O próprio tempo e tradição popular encurtaram o nome do bairro.
No inicio do século XX foram elaborados os primeiros mapas, com divisão de bairros em Curitiba, e já indicavam a região com o nome de São Francisco.
(http://pt.wikipedia.org/wiki/S%C3%A3o_Francisco_%28Curitiba%29)


Link to the map of Sao Francisco area:



I have enjoyed the bohemian and hippie places around the area and almost at every corner you can find graffiti-walls. Area is full of cheap places to eat and buy f.ex. clothes when I compare to other parts of Curitiba.


Elämä Curitibassa on mennyt eteenpäin todella nopeasti, vasthan sitä saapui Brasiliaan ja kohta ollaan jo reissun puolivälissä. Olen tykästynyt Sao Francisco- nimiseen kaupungin osaan jossa asun tällä hetkellä. Alue on tosin yksi kaupungin ns. vaarallisimmista, mutta itse en ole kokenut mitään uhkaavia tilanteita (olen tosin nähnyt useita tappeluita kaduilla, mutta en sen enempää). Kunhan vain pitää maalaisjärjen hallussa ja ei liiku yksin öiseen aikaan niin kaikki on hyvin.

Brasiliassa ollessani olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja jokainen on omalla tavallaan ”huipputyyppi”. Tosin en olisi ikinä uskonut edes Suomessa saati sitten toisella puolen maailmaa, että liittyisin skeittaajien porukkaan, mutta näin on päässyt käymään. Olen viettänyt Sao Franciscossa useita päiviä viikossa hengaillen skeittiparkillla kavereiden kanssa (jotka siis osaavat skeitata hyvin), mutta itse olen tyytynyt katselemaan. Tosin olen uskaltautunut laudan päälle, mutta lajin nimi on longboarding. Kyseinen laji on siis tunnettu ja suhteellisen suosittu myös Suomessa. Olen ihastunut kyseiseen lajiin ja olen pyrkinyt aktiivisesti harjoittelemaan longboardingia kavereiden kanssa joilta olen saanut laudan lainaan. Katsotaan riittääkö innostus jatkamiseen myös Suomessa!


(https://brooklynbarbarosa.wordpress.com/)

(http://www.modafreecs.com.br/nesse-verao-aposte-no-longboard/)

                                       
Youtubesta voi löytää monia reissu- ja opetusvideoita siitä miten aloittaa longboarding:




Toinen asia johon olen ihastunut tässä maassa on ruoka! Brasilialainen ns. perinteinen ruoka on mielestäni vähärasvaista ja suhteellisen terveellistä. Ensimmäisten viikkojen aikana osallistuin mm. brasilialaiseen grillausiltaan, syönyt illallista perinteisessä ravintolassa, maistanut katuruokaa ja paikallisten kavereiden tekemiä keitoksia. Brasilialainen keittiö on sekoitus Eurooppa, Afrikkaa, Aasia ja Latinalaista Amerikkaa.

Tässä hieman listaa brasilialaisista/suosituimmista ruoista täällä:

-Feijoada (pavuista ja naudan lihasta tehty kastike/seos)


(http://www.centrodannemann.com/br/pt/sao-felix-baiano/reconcavo/page/feijoada)
                                                 



-Pastel (pasteija jossa täytteenä esim. lihaa, kanaa tai juustoa)

(http://cachacariadodede.com.br/cardapio/8/delivery/)
                                                 


-Tapioca (lettu/ohukainen, joka on tehty mandioca- juureksesta, tapioca paistetaan pannulla ja sen väliin voi laittaa mitä vain esim. juustoa, kinkkua jne. Tapioca on gluteeniton.)

(http://www.bloghumanitarian.com/posts/5-receitas-deliciosas-de-tapioca/)


Brasilialaiseen ruokavalioon kuuluu myös olennaisena osana riisi, kana, kala, monipuolisesti kasviksia ja raikkaita hedelmiä.

Huomenna alkaa Brasiliassa kansallinen loma, mutta en ole aivan varma miksi. Esim. tämän viikon torstai on pyhäpäivä täällä, ilmeisesti liittyy katolilaisen kirkon juhlpyhiin. En itse kuitenkaan jää viettämään neljän päivän lomaa Curitibaan. Suuntaan lomalle Florianopolikseen, josta olen kuullut upeita kokemuksia paikallisilta. Florianopolis sijaitsee Santa Catarinan läänissä. Odotan innolla mitä reissu Brasilian vieläkin eteläisempään osaan tuo tullessaan!

Jatkan vielä hetken töiden parissa, sitten pakkaamaan ja torstaina suunta kohti Florianopolista!!


(http://recemjuntada.com/2011/11/30/pelo-brasil-dicas-de-viagem-para-florianopolis-santa-catarina/)
                                                 
(https://www.pinterest.com/sangitakulkarni/awesome-text-quotes/)
                                         



Sini
                                                         

May 27, 2015

Brazilian culture from the Finnish view



(http://www.beyondsamba.org/wp-content/uploads/2014/06/02.jpg)
                                  


All of us have stereotypes about other cultures and nations which are not like “us”. Our past and the present have shaped the images of different human nations, most of all the globalization has changed our perspective to examine the world. Classification and prejudices have created the atmosphere of racism, could I say that xenophobia has risen and received new conceptions.

First of all, I should reveal here the secret that as an ethnologist and as a person who has traveled a lot, I still have prejudices about other cultures and nations. Of course, prejudices help us to deal with cultural issues and improve comprehension between different cultures. However, for me the life in Brazil was a shock at first, especially intimacy issues and the way of life which is communal. Intimacy relates to everyday life interaction between people. Brazilian way to greet is to give kisses on cheeks, warm hugs and approval for touch. It’s not forbidden to think that Brazilian people are open-minded in a sexual way, from my view they are but it’s not a problem if you find explanations for it. Most of the Brazilian youths have different starting point and goals in life than Finnish youths. Most of them do not have access to free and quality education so they have to find other ways to be successful in life.

FOTOO3
(http://www.com.ufv.br/breakzil/)
                         

When I compare this behavior to Finnish culture I do not wonder why it might be a shock to live here, especially if you are from Finland. Of course, we cannot generalize people, everyone is a unique person with specific personality. It is also possible to meet over-social and talkative people in Finland as well as meet shy and modest people in Brazil. That is why we never should compare each other and make conclusions about a person before you know her/him. As I mentioned I had prejudices about Brazilians. Before travel I was scared that they are somehow too temperamental or too vivacious for me. But now I can just laugh because I was so wrong and I let some stupid prejudices to be the first fear.

Here’s the link for article where is some historical information about Brazil:


This episode of Simpsons is crazy and funny, it shows us the most common stereotypes about Brazil, probably stereotypes from Finnish view as well:




Yleisesti ottaen olen itse kohdannut ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä täällä Curitibassa vaikka kyseinen kaupunki on hyvin eurooppalaishenkinen. Monet paikalliset sanovat, että ihmiset ovat täällä epäystävällisiä eivätkä tervehdi toisiaan. Ilmassa on havaittavissa jotain sen kaltaista, varsinkin kun vertaan Curitibaa Rioon. Rio edustaa minulle enemmänkin aitoa ja lämminhenkistä Brasiliaa, sitä Brasiliaa mitä tulin täältä hakemaan. En kuitenkaan valita, Curitiba on siisti ja suhteellisen turvallinen kaupunki asua (tosin autoilijoita tulee varoa, eivät kunnioita jalankulkijoita laisinkaan). Stereotypiat on tehty rikottaviksi ja sen vuoksi matkailu on yksi elämän hienoimpia asioita!


Työharjoittelu CASLA:ssa on käynnistynyt mukavasti ja olen osallistunut jo ensimmäisiin seminaareihin sekä kokouksiin. Tietysti tilannetta vaikeuttaa hieman se, että portugalin kielitaitoni on vasta alkutekijöissä, mutta opin uutta koko ajan. Kiitos kuuluu ihanille työkavereilleni, jotka ”pakottavat” minua kuuntelemaan ja puhumaan portugalia. Itse asiassa olen asiasta hyvin iloinen. Tässä muutamien viikkojen aikana olen jo hämmästyttävän nopeasti oppinut sanoja sekä äänteitä kuten pikkulapsi. Ajattelin vielä lisätä mukaan portugalin kielen kursseja paikallisesta yliopistosta, joten reissun jälkeen osaan jo perusteet, ehkä jopa enemmänkin!

Ensimmäinen seminaari johon osallistuin CASLA:n (http://www.casla.com.br/) työntekijöiden kanssa (jotka ovat kaikki siis vapaaehtoistyössä olevia) liittyi siirtolaisiin, jotka Brasilia vastaanottaa pääosin mm. Haitista. Itse asiassa suurin osa siirtolaisista ja maahanmuuttajista tulevat Haitista, mutta myös Afrikan mantereelta esim. Angolasta. Seminaari oli work shop- muotoinen jossa oli paneeli ja yleisö sai esittää kysymyksiä, lopuksi kaikki pohtivat asioita yhdessä. Aiheet liittyivät mm. maahanmuuttajien ja siirtolaisten erovaisuuksiin, Brasilian valtion resursseihin vastaanottaa siirtolaisia, siirtolaisten koulutus ja hyvinvointi uudessa maassa jne. Mielestäni seminaari oli mielenkiintoinen vaikka kaikki keskustelut käytiin portugaliksi. Ymmärrän jo jotain perusjuttuja ja yksinkertaisia lauseita, joten pysyin mukana aiheissa. Onneksi työkaverini (joista ainakin muutama osaa englantia) kertoivat välillä minulle missä aiheessa mennään milläkin hetkellä.


Aiemmin olen pääosin keskittynyt tutkimuksissani ja opinnoissani enemmänkin naisten oikeuksiin yhteiskunnassa, mutta on mielenkiitoista saada täällä uutta perspektiiviä asioihin. Ihmisoikeudet ja siirtolaisuus nivoutuvat hyvin yhteen ja uskon tästä harjoittelusta olevan paljon hyötyä tulevaisuudessa.

Seuraavassa postauksessa ajattelin kertoa enemmän brasilialaisista ruoista ja juomista. En kuitenkaan jaksa kirjoittaa kaikkea tänään, koska olen ikävästi flunssassa. Juuri silloin olen kipeänä, kun olisi kaikkea kivaa luvassa. 


Nyt kuitenkin takaisin lepäämään, jotta pääsen taas kuntoon pian.


Tähän loppuun vielä brasilialaisen hip hop/funk- artisti MC Guimen biisi, joka osaltaan näyttää sen mitä Brasilia todellisuudessa on. Video kertoo lapsista joilla elää unelma jalkapallotähteydessä, mutta useimmat heistä ovat lähtöisin slummeista jolloin mahdollisuudet ovat heikommat. Kyseinen artisti ei ole lempparini, mutta tämä biisi on ns. mukiinmenevä. Mukana videolla myös yksi Brasilian tämänhetken suosituin jalkapalloilija, Neymar.




Sini



May 19, 2015

Curitiba



It’s time for Curitiba and start the main purpose of my trip, internship. I arrived to Curitiba last Sunday, I took flight from Rio which cost about 50€. After I arrived I used some days couchsurfing (community for travelers), I found so incredible and awesome people, I couldn’t be more lucky.

I spent a first night near of the Curitiba’s airport (Afonso Pena International Airport) which locates in Sao Jose dos Pinhais, it is about 45 min from the center of Curitiba by bus. I found a host for myself and she took me to her house and soon I was in the middle of Brazilian Mother’s Day BBQ. I couldn’t believe it, I enjoyed my time and just observed happening as a researcher. Brazilians love to come together and you feel yourself very welcomed right away, they will offer food and drinks for you as a sign of warm hospitality.


http://www.museuoscarniemeyer.org.br/home

Part of the center in Curitiba


After warmed welcomed evening I moved to the center where I participated to Brazilian Experience orientation evening. First of all, I took a bus alone from the center to Juvenes which is located about 20 min from the center. I was so excited, it was my first time when I used a bus alone in Brazil but everything went so well. I mean the buses in Curitiba are so well-organized when I compare to Rio. I think Rio presents more “a real Brazil” and Curitiba is more like a European city. It is clean, modern and people here don’t look like Brazilians (here’s more people with blond hair and green/blue eyes). Internship orientation was great, BE- coordinator was friendly and he advised us with all practical matters. I also got a Brazilian sim card and number, now I also know where’s the shopping mall, market place and all what I need for three months in Curitiba.

The winter is coming to Brazil and that’s why the weather is getting cold, well at least in Curitiba. Temperature has been mostly around +15-16 every day and nights are chilly. But anyway, you are going to be ok if you just remember to wear warm clothes and lots of blankets before you go to bed. Even a girl from North Finland survived over the nights here.


Amazing graffiti-wall in Curitiba





Katedraali Curitiban keskustassa



Kohta viikko vierähtänyt Curitibassa eli kaupungissa jossa tulen asustamaan tiiviisti seuraavat kuukaudet. Lento Riosta sujui hyvin, tosin taas jälleen kerran oli kielen kanssa ongelmia. Olettaisin, että jos lentokentän nimi on ”International” eli kansainvälinen lentokenttä niin työntekijät puhuisivat myös englantia, mutta ei täällä. Yritin parhaani mukaan sukkuloida itseni Curitiban lennolle ja lopulta onnistuin vaikka vaatihan se hieman elekieltä ja muutamien portugalin kielen sanojen toistamista. Välillä olo on turhautunut, tuntuu että ei vaan pysty puhumaan paikallisten kieltä vaikka osaisi. Suoraan sanoen menee ihan lukkoon, mutta onneksi nyt asiat ovat alkaneet sujumaan paremmin, kiitos uusien kavereiden. Niin kuin blogini aloitustekstissä mainitsinkin, on työharjoitteluni kattojärjestönä Brazilian Experience (http://brazilianexperience.com.br/en) joka toimii yhteistyössä CIMO:n kanssa. He järjestivät minulle harjoittelupaikan CASLA- nimisestä (Casa Latino Americana http://www.casla.com.br/) kansalaisjärjestöstä, joka toimii siirtolaisuuden/maahanmuuton parissa Curitibassa. Harjoittelussani yhdistyy sopivasti kulttuurien tutkimus, ihmisoikeudet ja sosiaaliala, jotka ovat minulle tärkeitä.

Päiväni harjoittelussa ovat tällä viikolla sujuneet lähinnä tutustumisen merkeissä ja uuttaa oppiessa. Jokainen päivä on ollut mieluisa ja on ollut ilo tutustua ihaniin työkavereihini. Työkulttuuri Brasiliassa tai ainakin Curitibassa on aika rento, mutta tietysti töitä tehdään ahkerasti aikataulun mukaan.

Tämän viikon ajan olen majoittunut erään tuttavani luona Curitiban keskustassa, mutta valitettavasti en voi viipyä hänen luonaan kauan. Nyt pitäisi vain etsiä uusi asunto tai huone jostain budjettiin sopivaan hintaan, onneksi Brazilian Experience- järjestön henkilökunta on ollut apunani tarvittaessa. Asunnon löytämisen jälkeen jatkan taas kuntoilua (viime kerrasta vierähtänyt jo kaksi viikkoa), joten pitää lähteä tsekkaamaan kaupungin kuntosalit.

Lupasin myös itselleni aloittaa portugalin kielen kurssit, koska muuten tästä reissusta ei tule yhtään mitään sen voin todeta. Joten kaikki jotka olette ajatelleet matkustaa tai asua Brasiliassa niin opiskelkaa portugalia jo hyvissä ajoin etukäteen! Valitettavasti vain pieni osa täällä puhuu englantia eikä elekielellä pääse pitkälle.

Muuten elämä Curitibassa on näyttäytynyt minulle hyvin mieluisana ensimmäisen viikon aikana. Hyvin eurooppalaistyylinen ja siisti kaupunki, jossa kaduilla käveleminen ei tuota ongelmia. Kaupungilla on turvallista kävellä illasta myös yksin, kunhan pysyy vilkkaasti liikennöidyillä alueilla ja välttää sivukujia. Kaupungin keskustasta löytyy kaikki tarvittavat mm. shoppailu-keskukset, ruokakaupat, muut elintarvikekaupat, kampaamot, kuntosalit, baarit, ravintolat, sairaalat jne. Hintatasoltaan Curitiba on melkein Suomen tasoa ainakin mm. vaatteiden ja elektroniikan sekä muiden huvitusten osalta. Ruoka ja asuntojen vuokrat ovat edullisempia, esim. 1000€ kuukaudessa pärjää vallan mainiosti. Päivässä tulee kulutettua n. 50-70 reais eli n. 15€-30€ tai jopa vähemmän. Bussilla liikkuminen on kätevää, yksisuuntainen lippu maksaa n.3,30 reais eli 1€. Asuntojen/huoneiden vuokrat pyörivät hintatasolla 500-1000 reais eli 200-400€ riippuen missä päin kaupunkia asuu.


Vielä tähän loppuun voisin linkittää kuvan ja kertoa hieman brasilialaisesta Acai- jäätelöstä (tai pikemminkin marjasorbetista), josta on tullut uusi rakkauteni. Acai-marjat ovat siis lähtöisin Amazonin- sademetsästä ja ne ovat superterveellisiä, täynnä vitamiineja ja antioksidantteja. (Acai-marjojen jauhetta saa myös Suomesta luontaistuotekaupoista http://cocovishop.com/tuotteet/acai) Acai maistuu parhaiten jääkylmänä ja joukkoon voidaan pilkkoa esim. banaaneja tai ananasta sekä ripotella päälle mysliä. Ensikerran maistoin Acai- jäätelö Vardem Grande- nimisessä naapurustossa Riossa ja olin myyty täysin. Siitä päivästä lähtien olen syönyt Acaita aina viikoittain ja etenkin urheilijoille se on mieluisa herkku.

Acai-annos Curitibassa

Huomenna olen menossa kaupunkikierrokselle sight seeing- tyylisellä bussilla, joten lisäilen kuvia postaukseen myöhemmässä vaiheessa, mukavaa alkanutta viikkoa!



Sini

May 7, 2015

Days in Rio

Now I can really say that I have experienced something unbelievable or could I say a city which is full of life and people all the time, the city is Rio de Janeiro.

View to Christ the Redeemer


Travel went quite well, except excitement which was in my mind all the time after I left Heathrow’s airport behind me. Just realized that I was really going to Brazil, the flight took altogether about 14 hours from Helsinki to Rio. I didn’t experience any jet lag (I guess) but of course I felt little bit tired. Thanks for my new Brazilian friends, they cheered up my right away and I was ready to see the colorful life of Rio.


Beach in Recreio

Recreio


I arrived first to Rio before Curitiba because of cheaper flights and traveling schedule was favorable for me. So my first destination was the magnificent Rio. It was amazing feeling to see the city which was familiar to me mostly from movies. I went to see some attractions f.ex. Lapa, Sugarloaf Mountain, Ipanema, Recreio, Botafogo and so on.

View to Rio de Janeiro

Sugarloaf Mountain


I spent first nights near of the center, the area is called Vila Isabel. The area was very calm and safe, I was thankful for my Brazilian friends who took me around the city, they showed me many remarkable attractions and cool places. I also spent some nights in hostel which was located in Recreio Dos Bandeirantes (http://www.riodejaneiroaqui.com/pt/recreio-bandeirantes.html, in Portuguese). The area was very beautiful and calm when I compare it to the center, beaches were clean and the atmosphere was relaxed.

View from Sugarloaf Mountain




Fiilikseni ovat olleet kuluneen viikon aikana todella mahtavat. Vietin muutamia päiviä ennen Curitibaan siirtymistä taianomaisessa Rio de Janeirossa joka on yksi Brasilian tunnetuimmista kaupungeista etenkin turistikohteena. Nyt voin todeta olevani onnellinen, ennen reissua haaveilin näkeväni Copacabanan ja Ipaneman rannat, Sokeritoppavuoren jne. Ensinnäkin jo viikko on aivan liian lyhyt aika tutustua Rion tarjontaan, koska suoraan sanoen se on järkyttävän suuri kaupunki. Tuntuu kuin yhden valtion sisällä olisi toinen valtio. Liikkuminen Riossa tapahtuu nopeimmin paikallisella bussilla, taksilla tai omalla autolla. Etäisyydet esim. nähtävyyksien välillä ovat liian pitkiä käveltäviksi. Onneksi kuitenkin paikallinen bussi on edullinen, yhdensuuntainen matka kaupungin sisällä maksaa vain 3,40 reais eli n. 1,10€. Taksin hintakaan ei ole ainakaan euroissa maksettaessa päätä huimaava, muun muuassa 35 km matka maksaa n. 80 reais eli 25€.  Matkailun kannalta tai sanotaanko paremminkin elämisen kannalta Rio ei kuitenkaan ole kaikkein suotuisin kaupunki korkean hintatasonsa vuoksi. Viikon aikana ehdin nähdä muutamia merkittäviä nähtävyyksiä mm. Lapa, Sokeritoppavuori, Rion suosituimpia rantoja ja ennen kaikkea paikallisten elämää. Sain jälleen kerran mahdollisuuden majoittua paikallisten tuttavieni luona ja sitä kautta nähdä sen mitä on tavallisen työssäkäyvän brasilialaisen arki.

Riossa vierailin seuraavissa paikoissa:

http://www.bondinho.com.br/ (Sokeritoppavuori)


Botafogo beach


Mosaiikki Lapalla





Lapa

 Hauskoja juttuja ovat mm. hampaiden harjaus aterioiden jälkeen  (brasilialaiset pesevät hampaansa aina esim. lounaan ja päivällisen jälkeen), ylenpalttinen vieraanvaraisuus, poskisuudelmat tavatessa jne. Kaikkeen tottuu vaikka aluksi tuli ujosteltua brasilialaisten läheisyyttä, mutta viikon jälkeen olen jo oppinut maan tavoille jossain määrin. Jännityksellä odotan mitä eteläisempi Brasilia minulle tarjoaa, Curitiba on huhujen mukaan hyvin erilainen ja kylmä ilmastoltaan verrattuna Rioon. Ensimmäinen viikkoni Riossa ei kuitenkaan tule olemaan viimeiseni vaan ajattelin tulla vierailemaan kaupungissa uudelleen. Nähtävää ja koettavaa riittää niin paljon, että toivon kolmen kuukauden olevan riittävä aika. Haluan ehdottomasti tutustua lisää paikallisiin ja Brasilian kulttuuriin, olen jo nyt yli-innoissani kaikesta kokemastani.



Seinämaalaus Lapalla

Ipanema beach

Auringonlasku Ipanemalla


Kohta matka jatkuu kohti Curitibaa ja itse pääasiaan eli työharjoitteluun, uudet haasteet odottavat!





Sini